Procedura wymiany piasty koła
dla sam. ciężarowych wg. TIMKENA
- Oczyszczenie elementów piasty koła
Usunąć cały pozostały smar i dokładnie wyczyścić. Zabezpieczyć przed korozją, jeśli łożyska nie będą wymieniane od razu. Dokładnie sprawdzić łożyska.
Wymienić wszystkie niepewne łożyska. - Demontaż pierścienia zewnętrznego łożyska
Używając pręta z miękkiej stali jako narzędzia należy zdjąć oba pierścienie zewnętrzne łożyska, uderzając w nie naprzemiennie, aby zapobiec przekrzywieniu lub uszkodzeniu piasty.
Nie używać narzędzi wykonanych z mosiądzu, miedzi lub aluminium do demontażu, ponieważ mogą spowodować uszkodzenie łożysk.
Wykorzystać ząbki kołnierza, jeśli występują
Dopilnować, aby młotek nie dotknął gniazda pierścienia/ otworu piasty
- Oczyszczenie i kontrola trzpienia
Usunąć cały pozostały smar i sprawdzić trzpień, kołnierz, gwinty i rowek klinowy pod kątem uszkodzeń i zużycia.
Usunąć pilnikiem wszystkie wypukłe miejsca i zadziory, po czym wypolerować papierem ściernym.
Sprawdzić gniazda łożysk pod kątem nadmiernego zużycia.
Naprawić lub wymienić uszkodzone trzpienie jeśli są nadmiernie zużyte, zgodnie z instrukcją obsługi producenta.
- Oczyszczenie i kontrola gniazd pierścieni zewnętrznych
Usunąć cały pozostały smar i sprawdzić gniazda pierścieni zewnętrzych oraz kołnierze pod kątem uszkodzeń i zużycia - usunąć pilnikiem lub papierem ściernym wszystkie wypukłe miejsca i zadziory.
Zużycie w piastach obniży dokładność pasowania pierścieni na wcisk.
Odpowiednio naprawić lub wymienić zgodnie z instrukcją obsługi producenta.
- Montaż pierścienia zewnętrznego
Używając odpowiedniego nabijaka łożyskowego lub pręta z miękkiej stali nabijać równomiernie pierścienie na gniazda.
Nasłuchiwać zmiany w dźwięku uderzeń, która potwierdzi prawidłowy montaż pierścienia.
Prawidłowe osadzenie względem kołnierza można sprawdzić szczelinomierzem 0,051 mm (0.002'').
- Smarowanie smarem (zespoły wewnętrzne)
Całkowicie wypełnić zespół wewnętrzny łożyska stożkowego w obszarze pod koszyczkiem, między wszystkimi wałeczkami, wciskając smar do szerszego końca waleczków, aż zacznie wydosatwać się do wąskiego końca.
6a. Smarowanie smarem (piasta)
Nasmarować wgłębienie piasty zgodnie z zaleceniami producenta nie przekraczając poziomu bieżni pierścienia zewnętrznego).
Rozsmarować smar lub środek zapobiegający korozji ciernej na trzpieniu, aby zapobiec korozji.
- Montaż uszczelki piasty
Sprawdzić czy wybrano prawidłową uszczelkę do używanego środka smarnego.
Umieścić zespół wewnętrzny łożyska stożkowego równo w dopasowanym pierścieniu zewnętrznym w piaście.
Zamontować uszczelkę piasty zgodnie z procedurą jej producenta, używając odpowiedniego narzędzia montażowego. Nasłuchiwać zmiany w dźwięku uderzeń, ktore potwierdzą prawidłowy montaż uszczelki.
Sprawdzić, czy uszczelka jest równo umieszczona i nieuszkodzona.
- Montaż zespołu piasty na trzpieniu
Użyć odpowiedniego wspornika do kół, aby wyrównać i dopasować zespół paisty do trzpienia, nie przekrzywiając go.
- Regulacja - system podwójnej nakrętki
Sprawdzić gwinty i ogólny stan nakrętek regulacyjnych, po czym dokręcić ręcznie.
Obracając koło, użyć odpowiedniego klucza dynamometrycznego i nasadowego, zgodnie z procedurą dokręcania podaną w 'Regulacji łożyska koła'.
Nie zapomnieć o odpowiednim wycofaniu nakrętki regulacyjnej, aby dopasować ją do danego zastosowania, przed założeniem podkładek ustalających i przeciwnakrętek
Uwaga - w systemach z jedną nakrętką samo-zabezpieczającą, należy odwołać się do instrukcji producenta.
- Pomiar luzu końcowego
Procedura regulacji umożliwia swobodne obroty koła z luzem osiowym od 0,025 mm do 0,125 mm (0,001'' do 0,005''). Przymocować czujnik zegarowy przez magnetyczną podstawę do piasty lub bębna. Ustawić wskaźni, aby trzpień pomiarowy dotykał czoła trzpeinia, a jego linia działania była równoległa do osi trzpienia (piasty aluminiowe - przymocować magnetyczną podstawę do końca trzpienia, aby trzpień pomiarowy dotykał piasty lub bębna). Chwycić zespół koła na godzinie 3 i 9 i popychać ruchem wahadłowym, aby osadzić łożyska. Wyzerować czujnik. Powtórzyć proces, tym razem ciągnąc koło ruchem wahadłowym.
Ruch wskaźnika pokazuje luz osiowy w piaście. Przeprowadzić precyzyjną regulację, aż luz osiowy zawrze się w podanym wyżej zakresie.
Założyć wszystkie pozostałe mechanizmy mocujące.
- Montaż kołpaka piasty
Zamontować kołpak piasty stosując nową uszczelkę, uważając aby nie przekręcić śrub, zgodnie z instrukcjami producenta.
Przy smarowaniu olejowym dodać czystego oleju do piasty przez otwór w kołpaku do poziomu zalecanego przez producenta.
Obrócić zespół koła i sprawdzić ponownie. W razie potrzeby uzupełnić.